Dzień w Kangurowym Przedszkolu rozpoczynamy od wspólnej międzygrupowej zabawy. Nasze przedszkolaki, każde w swoim tempie, przygotowują się do całego dnia aktywności i odkrywania świata. To czas, by spokojnie wejść, w to co będzie się działo w ciągu całego dnia, opowiedzieć o wydarzeniach wczorajszego popołudnia i dzisiejszego poranka.
Czy można twórczo myśleć już o poranku? Ależ oczywiście! Wystarczy spojrzeć - do jak wielu rzeczy w zabawie można wykorzystać ... woreczki gimnastyczne? Można z nich budować, tworzyć tory przeszkód, pomagają zaznaczyć bazę. A na ile sposobów można narysować samochód albo księżniczkę? Z czego oprócz klocków da się zbudować miasto? Czy można zagrać w grę planszową, gdy zagubiliśmy pionki? Pamiętamy, że poranek to dopiero rozgrzewka!
To też czas na śniadanie przyniesione z domu.
Poranki grup to zajęcia zorganizowane na „dobry początek dnia”. Poszczególne grupy wiekowe rozpoczynają swoje przedszkolne działania witając się muzyką, gimnastyką buzi i języka, zabawami matematycznymi lub badawczymi i zabawami plastycznymi. Dla 5-latków i Zerówkowiczów to czas Kangurowej Szkoły Umiejętności, czyli zajęć rozwijających umiejętności ważne z punktu widzenia osiągania dojrzałości szkolnej, podczas których dzieci uczą się pracy z podręcznikiem, ćwiczą liczenie, wycinanie, rysowanie szlaczków a w końcu pisanie literek.
Podczas poranków, dbając o wszechstronny rozwój dzieci prowadzimy zajęcia rozwijające. Stwarzamy okazję do doświadczania różnorodności świata, do rozwijania własnych zainteresowań i potencjałów. Zajęcia te ukierunkowane są bardziej na pobudzanie ciekawości i aktywności dziecka w danej dziedzinie, niż na „wąskie specjalizacje” i trenowanie mistrzów przedmiotowych.
Zajęcia odbywają się do południa lub po południu, zgodnie z indywidualnymi harmonogramami poszczególnych grup wiekowych.
W jakich zajęciach rozwijających uczestniczą Kangurowe Przedszkolaki?
Język angielski – to pląsy, piosenki i zabawy wprowadzane według autorskiego programu - dzieci towarzysząc w przygodach pewnej uroczej gąsienicy poznają podstawowe zwroty i słowa, doskonale się przy tym bawiąc.
Zajęcia taneczne - czyli ruch przy muzyce od polskiej po afrykańską oraz improwizacje zgodne z własną interpretacją. To zajęcia rozwijające ekspresję i koordynację ruchową, doskonalące poczucie rytmu i świadomość własnego ciała.
Klub Kangurowej Przygody - czyli spotkania z zagadkami fauny i flory, którymi zaskakuje nas natura. W przystępny sposób dzieci poznają prawa przyrody, uczą się dostrzegać jej piękno i to jak same mogą o nią dbać.
Gimnastyka – to czas na zabawy i ćwiczenia, podczas których dzieci uczą się „mapy” swojego ciała, sprawdzają jego możliwości, ćwiczą koordynację, precyzję, samokontrolę, kształtują prawidłową postawę.
Zajęcia sportowe - gry sportowe i zespołowe, najczęściej na świeżym powietrzu w pobliskim lesie lub przedszkolnym ogrodzie. Poza sprawnością fizyczną i kondycją uczą także zasad fair play i co ważne w kontekście szkoły oswajają z współzawodnictwem czy wręcz rywalizacją. Pomagają nauczyć się jak radzić sobie z sukcesami, ale też porażką.
Myślanki – czyli trening twórczości dla dzieci, to spotkania w poszukiwaniu pomysłów i kształtowanie nawyków rozwijających postawę twórczą. Zajęcia autorskie twórców Ośrodka Twórczej Edukacji Kangur i serii „Myślanki”.
Zajęcia rytmiczne – to czas na śpiewanie, granie na instrumentach, ale też ćwiczenie potrzebnych w rozwoju umiejętności rytmicznych i wrażliwości muzycznej. Muzyka staje się inspiracją do twórczych zabaw: układania historii, zabaw plastycznych i ruchowych.
Zajęcia teatralne - to spotkania z aktorem, o aktorstwie i umiejętności aktorskie rozwijające. Poza rozwijaniem u dzieci ekspresji aktorskiej pełnią ważną rolę w kształtowaniu umiejętności autoprezentacji i występów publicznych.
Robotyka – zajęcia dla najstarszych przedszkolaków, które wprowadzają w świat robotyki i programowania. Mali konstruktorzy budują proste roboty z kolorowych klocków Lego, a następnie ożywiają je przy pomocy łatwego oprogramowania.
Ceramika – to twórcza zabawa i nauka technik ręcznego modelowania różnych form – przestrzennych i płaskich. Praca z gliną skupia, uspokaja, rozwija kreatywność , wyobraźnię i zdolności manualne. Uczy koncentracji, cierpliwości i planowania.
"Smacznego, smacznego koleżankom i kolegom..."
Na posiłki schodzimy do naszej przedszkolnej jadalni. II śniadanie to czas, który każda grupa spędza ze sobą, a wspólny stół i ciepła herbatka jednoczy, wprowadza atmosferę zaufania i bezpieczeństwa.
Podczas codziennych zajęć programowych Kangurowe Przedszkolaki poznają otaczający świat na różne sposoby! W naszym przedszkolu każdy miesiąc, tydzień i dzień ma swoją tematykę związaną z ważnymi dla dzieci treściami edukacyjnymi. Wykorzystując sprawdzone pomysły na twórcze ćwiczenia i zabawy zachęcamy dzieci do myślenia. Posługując się autorskimi metodami realizujemy Podstawę Programową Nauczania Przedszkolnego.
Przygotowując do szkoły bazujemy na wypracowanym przez lata systemie diagnozy i uczenia, między innymi w oparciu o Metodę Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz - cały zespół przedszkola został przeszkolony osobiście przez prof. Bogdanowicz i współautorki metody.
Jak wyglądają zajęcia programowe w Kangurowym Przedszkolu?
Zajęcia w sali – stacjonarne ale nie statyczne!
Podczas zajęć programowych Kangurowe Przedszkolaki: wymyślają, improwizują ruchowo, rozwijają sprawność manualna. Podczas zróżnicowanych aktywności zdobywają nowe wiadomości, sprawdzają co można wyczarować ze zwykłych przedmiotów, szukają dla nich nowych zastosowań. Z użyciem farb, kredek lub nożyczek i bibuły zamieniają to, co znają w coś całkiem innego. Dobrze się bawiąc rozwijają twórczą wyobraźnię, dowiadują się nowych rzeczy, samodzielnie przeprowadzają prawdziwe eksperymenty, np. sprawdzając, czy woda może być twarda lub czy owoce mogą pływać. Każdy Kangurowy Przedszkolak wie, że może pytać o wszystko, co go ciekawi w świecie, może mówić o swoich pomysłach, bo są one cenne i wyjątkowe. Żadnego z dziecięcych pytań nie pozostawiamy bez odpowiedzi, dlatego często, aby w 100% zaspokoić ciekawość poznawczą naszych przedszkolaków szukamy pomocy u ekspertów – kto bowiem lepiej zna się na pierwszej pomocy jak nie Tata lekarz; albo lepiej wie, jak to się dzieje, że żarówka świeci niż Mama naukowczyni.
Projekty Badawcze – od ciekawości do rzetelnej wiedzy
Dwa razy w roku dzieci same decydują o tym, co szczególnie je ciekawi i jakim tematem chciałyby się zajmować, stając się autorami projektu badawczego realizowanego przez kilka tygodni. W ramach takiego projektu przedszkolaki gromadzą wiedzę na temat interesującego je zjawiska; zadają pytania i formułują hipotezy opierając się na swoim wcześniejszym doświadczeniu w badanym zakresie. Następnie prowadzą terenowe obserwacje i eksperymenty, przeprowadzają rozmowy ze specjalistami w danej dziedzinie, dokumentując zebrane informacje w różnorodny sposób.
Zajęcia w terenie
Różnego rodzaju wycieczki są ważnym elementem pracy naszego przedszkola. Uczenie się poprzez bezpośrednią obserwację i aktywne uczestnictwo jest najskuteczniejszą metodą pracy nie tylko z przedszkolakami. Dlatego zamiast rozmawiać teoretycznie o drzewach lub ślimakach wolimy udać się na spacer (np.nad Białuchę, czy do pobliskiego Ogrodu Botanicznego) i tam znaleźć odpowiedzi na dręczące nas pytania: czy rzeczywiście dęby są masywne; gdzie ślimak ma oczy i w jakim czasie przebywa drogę długości 20 cm. Odwiedzamy również biblioteki lub pracownię zaprzyjaźnionego szewca, regularnie bywamy w muzeach, filharmonii i teatrze.
Świeci słońce - wspaniale! Niedawno padało – nie szkodzi, mamy przecież kalosze i pelerynę na wszelki wypadek! Ubierajmy się szybko.
Spacery to niezwykle ważny punkt naszej codziennej przedszkolnej rzeczywistości - pobudzają fascynację pięknem otoczenia, uczą życia w zgodzie z naturą, wdrażają do samodzielności i zaradności. Są również niezwykle istotne ze względu na zapewnienie dzieciom odpowiedniej porcji ruchu i koniecznej każdego dnia dawki świeżego powietrza. Wpływają bardzo korzystnie na kondycję fizyczną, sprawność ruchową i koordynację – pokonywanie przeszkód, poruszanie się w nierzadko trudnym terenie, pokonywanie tras w różnym tempie to świetna okazja do wyładowania nadmiaru energii, ale i do uczenia się odpowiedzialnego i bezpiecznego poruszania w grupie i w nowych warunkach.
Ten czas lubimy również spędzać w przedszkolnym ogrodzie, wszystko zależy od potrzeb przedszkolaków i aktualnych tematów tygodnia, które nam towarzyszą.
"Obiadek pachnie nam, że hej! Rączki umyte, buzia też A więc siadajmy wszyscy razem! Smacznego życzymy Wam!"
Ciekawe czy dzisiaj będzie rosół, czy pomidorowa? Naleśniki z jabłkami, a może spaghetti lub ryba? Każde dziecko ma swoje ulubione potrawy. Czas obiadu jest dobrym momentem na poznanie nowych smaków. Czasem towarzyszy temu większa a czasem mniejsza radość - ważne aby odkrywanie nowości kulinarnych było ciekawą i motywującą do jedzenia przygodą. Obiady są dwudaniowe a menu tygodniowe zawiera dania zdrowe, przygotowane z produktów pełnoziarnistych, bez użycia polepszaczy, chemicznych dodatków i półproduktów. Do obiadu zawsze jemy surówkę i pijemy prawdziwy naturalny kompot.
Po intensywnym przedpołudniu Kangurowe Przedszkolaki odpoczywają słuchając bajek lub relaksują się przy muzyce. Szczególnie 3latki bywa, że zasypiają i śnią kolorowe sny. Dla wszystkich Przedszkolaków to czas, by na chwilę się "zatrzymać", zrelaksować i pełny sił ruszyć do popołudniowych wyzwań.
Zabawa jest tym, co przedszkolaki – od 3-latków po Zerówkowiczów – lubią najbardziej. To czas kiedy dajemy ponieść się wyobraźni, ale również uczymy się współpracy, ustalania zasad i komunikowania innym naszych potrzeb czy pomysłów. Wybieramy zabawy, które dają nam najwięcej radości – dla jednych będzie to tworzenie niezwykłych budowli z klocków, dla innych urządzanie pikniku dla lalek. Wśród nas są również zapaleni bibliofile oraz przyszli artyści, którzy każdą chwilę poświęcają na dopracowywanie swoich dzieł. Lubimy też układanie koralików, gry planszowe oraz zabawę ciastoliną i piaskiem kinetycznym. Jest tyle możliwości, że zabawa zawsze wydaje się za krótka!
Dbając o wszechstronny rozwój dzieci podczas zajęć rozwijających chcemy stworzyć okazję do doświadczania różnorodności świata, do rozwijania własnych zainteresowań i potencjałów. Zajęcia te ukierunkowane są bardziej na pobudzanie ciekawości i aktywności dziecka w danej dziedzinie niż na „wąskie specjalizacje” i trenowanie mistrzów przedmiotowych.
Zajęcia (wymienione i opisane powyżej) odbywają się do południa lub po południu, zgodnie z indywidualnymi harmonogramami poszczególnych grup wiekowych.
"Podwieczorek jest od tego, aby najeść się na całego! Sma-czne-go!"
Ostatni przedszkolny posiłek, po którym nadchodzi czas na dobrą zabawę z kolegami i koleżankami z innych grup. Zwykle jemy ciasto z bananów albo marchewki, ciasteczka owsiane, domową pizzę z warzywami do chrupania, czasem kanapki czy prawdziwy budyń i świeże owoce.
Po południu Kangurowe Przedszkolaki oddają się niczym nieskrępowanej, pełnej pomysłów zabawie dowolnej. W grupkach mniejszych lub większych, czasami pojedynczo rysują, wyklejają, konstruują budowle z ulubionych klocków. W przedszkolnych salach spotkać można smoki, rycerzy i księżniczki. Przy dobrej pogodzie spędzamy ten czas także w ogrodzie. Wszechobecny gwar i śmiech przerywany jest jedynie słowami „Do widzenia. Do jutra!”.