Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności | Jak wyłączyć ciasteczka

AKCEPTUJĘ
×
wracam na start
bieżący program przedszkola dlaczego nasze przedszkole jest twórcze? metody jakimi pracujemy jak wygląda nasz dzień? kangurowa okolica organ prowadzący standardy ochrony dzieci zdrowe żywienie zapisy do przedszkola praca i staż kontakt

metody pracy w przedszkolu

Podczas codziennych zajęć programowych Kangurowe Przedszkolaki poznają otaczający świat na różne sposoby! W naszym przedszkolu każdy miesiąc, tydzień i dzień ma swoją tematykę związaną z ważnymi dla dzieci treściami edukacyjnymi. Wykorzystując sprawdzone pomysły na twórcze ćwiczenia i zabawy zachęcamy dzieci do myślenia. Posługując się autorskimi metodami realizujemy Podstawę Programową Nauczania Przedszkolnego.

W przedszkolu realizujemy koncepcję pracy zakładającą wszechstronny rozwój dzieci w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Naszym celem jest pobudzanie, wzmacnianie i rozwijanie indywidualnych predyspozycji dzieci. Bazując na predyspozycjach i mocnych stronach przedszkolaków oraz na dziecięcej ciekawości świata, budujemy wewnętrzną motywację do nauki.

Dziecko uczy się poprzez działanie, dlatego decydującą rolę w poznawaniu świta odgrywa jego własna aktywność. W naszej pracy wykorzystujemy metody aktywizujące – zachęcające do samodzielności, odkrywania, doświadczania, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Równocześnie jest dla nas niezwykle ważne, by owa aktywność była osadzona w społecznym kontekście, bo pozwoli to dzieciom skutecznie odnajdywać się w różnych relacjach, ale i czerpać satysfakcję płynącą z bycia razem… Dlatego towarzysząc dzieciom w działaniu zawsze mamy na uwadze rozwijanie umiejętności podejmowania współpracy z rówieśnikami, komunikowania się z innymi, kształtowania empatii, wrażliwości na innych i akceptacji różnorodności – wszystko, aby umożliwić harmonijny rozwój dzieci w obszarze poznawczym, społecznym i emocjonalnym.

.

METODA DOBREGO STARTU

Metoda Dobrego Startu (MDS) została opracowana przez prof. Martę Bogdanowicz w czasie bezpośredniej pracy z dziećmi. Głównym założeniem metody jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych: łatwych wzorów, wzorów literopodobnych, liter oraz znaków matematycznych.

Realizacja tego założenia odbywa się poprzez rozwijanie funkcji, które biorą udział w uczeniu się czytania i pisania oraz ich współdziałania. Inne cele to kształtowanie lateralizacji, świadomości schematu ciała (jego części oraz lewej i prawej strony) i przestrzeni. MDS reprezentuje zatem wielozmysłowe, aktywne podejście do pracy z dziećmi. Ćwiczenia te prowadzą także do usprawnienia uwagi, percepcji, pamięci, wyobraźni słuchowej i wzrokowej oraz motoryki i koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, co ułatwia naukę czytania i pisania wszystkim dzieciom.

Metoda Dobrego Startu służy przygotowaniu dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania. Ma również zastosowanie w profilaktyce niepowodzeń szkolnych, diagnozowaniu ich przyczyn oraz korekcji zaburzeń.

Warto dodać, że cały nasz zespół został przeszkolony przez prof. Martę Bogdanowicz oraz współautorki metody.

METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONKI SHERBORNE

W Kangurowym Przedszkolu na co dzień dbamy o budowanie relacji na różnych płaszczyznach: nauczyciel – dziecko, dziecko – dziecko, dziecko – rodzic oraz nauczyciel – rodzic. Działamy w tym obszarze poprzez wykorzystywanie wielu metod. Jedną z nich jest Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (MRR). Jest wszechstronna i uniwersalna, urzeka prostotą i naturalnością.

MRR wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z innymi osobami. Wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje: fizyczne, emocjonalne i społeczne do wspomagania prawidłowego rozwoju dziecka. Stwarza dzieciom okazję do poznawania swojego ciała, poczucia siły, sprawczości i potencjału ruchowego. Poszczególne zabawy są tak przemyślane by dziecko oswajało się z przestrzenią, w której działa i z partnerami zabaw – nieco inaczej wygląda to gdy są nimi rodzice; nieco inaczej, gdy są nimi koledzy z grupy czy innych przedszkolnych grup. A wszystko po to by budować poczucie bezpieczeństwa i wiarę we własne możliwości będące fundamentem do bardziej śmiałej aktywności i do podejmowania inicjatywy (co szczególnie ważne w przypadku osób bardziej ostrożnych w kontakcie). Równolegle stałe doświadczanie kontaktu: poddawanie się działaniu partnera zabawy, wychodzenie z inicjatywa, czy w końcu współdziałanie to nieustanny trening wrażliwości na potrzeby drugiej osoby.

Udział w zajęciach opartych na Metodzie Ruchu Rozwijającego uczy dzieci używania siły, jak i zachowania delikatności i opiekuńczości, zarówno w stosunku do innych jak i samego siebie.

W naszym przedszkolu, Metodą Weroniki Sherborne pracujemy w różnych sytuacjach i konfiguracjach. Pojedyncze ćwiczenia wplatamy podczas codziennych zajęć programowych z dziećmi. Tworzymy również autorskie scenariusze zajęć całościowo opartych na tej metodzie. Ogromną wartość stanowią zajęcia w grupach mieszanych, na przykład 3-latki wraz z 5-latkami. Wtedy mamy okazję do budowania relacji z innym partnerem (starszy - młodszy), zdobywanie doświadczenia, zaufania i wiary we własne możliwości.

Duża popularnością cieszą się także cykle zajęć dla rodziców i dzieci, tak zwane Turlanki. To jeszcze jedna okazja do doświadczania więzi między rodzicem a dzieckiem, czasem podsuwająca nowe pomysły na domowe aktywności, ale zawsze przynosząca mnóstwo radości a niekiedy i wzruszeń. To także możliwość spędzenia razem czasu tak, by wykorzystując - zazwyczaj lubiane przez dzieci turlankowe aktywności - wspierać samokontrolę dziecka i jego rozwój w sferze psychoruchowej oraz społecznej.

METODA PROJEKTU

Metoda ta w pracy pedagogicznej na świecie funkcjonuje już od lat, a nasz kangurowy debiut pracy projektowej (w Kangurowym Przedszkolu na ul. Hofmana) – kilkanaście lat temu – zbiegł się z wizytą gości z Holandii (licealistek, które odbywały u nas kilkudniowe praktyki i ich nauczycielek). Kiedy ujrzeli porozwieszane w różnych miejscach arkusze papieru ze strzałkami i napisami w różnych kolorach – mimo, że nie znali zupełnie języka polskiego – natychmiast zauważyli „Wow, project approach. We like this”. I od razu łatwiej było się porozumieć, bo wspólne idee bardzo zbliżają.

Metoda projektu, to metoda pracy z dziećmi, dzięki której mają one szansę na samodzielne zgłębianie interesującego i ważnego dla nich tematu. Dzieci wykorzystując wrodzoną ciekawość zadają pytania i stawiają hipotezy, uczą się poprzez działanie czynnie uczestnicząc w eksperymentach, obserwując, badając i doświadczając. Uczą się korzystania z różnych materiałów źródłowych, uczestniczą w zajęciach terenowych i spotkaniach z ekspertami, podczas których zadają pytania, sporządzają szkice i badają rekwizyty związane z tematem. Dzieci przekonują się, że ekspertem może być każdy, kto dobrze zna badany temat. Także one same dzielą się swoją wiedzą, przemyśleniami i doświadczeniami.
Metoda projektu zakłada, że zdobywanie wiedzy przez małe dzieci jest czymś naturalnym, spontanicznym i samodzielnym. Rola nauczyciela nie polega zatem na nauczaniu, ale koordynowaniu działania przedszkolaków, organizowaniu im przestrzeni badawczej tak, aby same mogły zdobywać wiedzę, w końcu – na wspieraniu dzieci tam, gdzie wsparcie jest niezbędne. Dzięki tak rozłożonym akcentom, dzieci doskonalą się w zadawaniu pytań, dostrzeganiu problemów i stawianiu hipotez, uczą się logicznego myślenia, eksperymentowania i wyciągania wniosków. W miarę nabywania wiedzy tworzą nowe wersje rysunków i opisów. Uzyskane wiadomości przedstawiają w formie kronik, plakatów, prac plastycznych, schematów graficznych, tabel, konstrukcji czy dzienniczków.

W Kangurowym Przedszkolu pracujemy tą metodą, ponieważ:

  • inicjatywa, aktywność, nadawanie badaniom kierunku należy do dzieci, dzięki temu motywacja i poczucie sprawstwa w procesie zdobywania wiedzy są znacznie większe;

  • generuje mnóstwo przyjemnych emocji - pobudza ciekawość i to bardzo bardzo!); niesie radość wynikająca z odkrywania tego co nieznane, z działania, ze współpracy z innymi; pozwala doświadczyć dumy z siebie  i całej grupy (jako zespołu badaczy), ze swoich i grupowych dokonań. Jeśli czasem jednak pojawiają się także emocje przykre - niecierpliwości, że tak długo trzeba czekać na efekt eksperymentu; smutku, czy zawodu, że nie wszystko udało się zrealizować; czasem gniewu, że liderem podzespołu badawczego jest tym razem ktoś inny -  to naturalny aspekt badawczego procesu. To także ważny fundament do poznawania własnej emocjonalności i uczenia się regulowania własnych emocji;

  • do pracy projektowej są aktywnie włączani rodzice i środowisko lokalne. Rodzice często ujawniają swoje nieznane dotąd w przedszkolu potencjały, a w środowisku można poznać wiele ciekawych osób i zjednać sobie cudownych przyjaciół na lata;

  • jest to metoda interdyscyplinarna. Wychodząc np. od typowo technicznego tematu, jakim jest "Pociąg", możemy zgłębiać matematykę i fizykę, ale także historię, literaturę, sztukę, muzykę, w końcu  relacje międzyludzkie. Zdobywana w ten sposób wiedza cechuje się nie tylko elastycznością, ale i pragmatyzmem;

  • bardzo pasuje do naszej twórczej filozofii;

  • rozwija u dzieci wiele umiejętności, m.in.: korzystania z różnych źródeł informacji, dostrzegania i formułowania problemów, a także ich rozwiązywania; podejmowania decyzji; poczucia odpowiedzialności za swoją i wspólną pracę; organizowania tejże pracy - planowania; podziału zadań; współdziałania; rozwiązywania konfliktów; wyrażania opinii i słuchania opinii innych; prezentowania własnej pracy;

  • metoda nie pozwala nam nauczycielom skostnieć i popaść w rutynę, choć paradoksalnie bywa bardziej wymagająca od tradycyjnego uczenia . Uczy jak podążać za dzieckiem, jak asystować i wspierać, a nie wyręczać, nie narzucać i nie wtłaczać w jedyne słuszne ramy. Uczy otwartości i cieszenia się każdym odkryciem na równi z dziećmi.